Tervetuloa seuraamaan blogia. Sain menneellä viikolla torstaina 19.4. 2012 AHAA elämyksen Hämeenlinnan ITk päiviltä. Vaikka olen itse ns It ihmisiä (lue nörtti), en ollut vielä ymmärtänyt sosiaalisen median tarkoitusta. Kiitos Ylen Tuija Aallon, minulle valkeni, että sosiaalinen media voi olla myös jotain muuta kuin henkilökohtaisia statuspäivityksiä.Oivalluksen jälkeen some tarkoittaa minulle lyhesti seuraavaa työelämää ja opiskelua ajatellen

---Ihmisen osaaminen ei ole pelkäästään enää nykyään hänen oman osaamisen ja omien ajatuksien summa, vaan se on hänen verkostonsa osaamisen ja ajatusten summa.---

Esimerkiksi oppiminen on yksilöllinen prosessi, ihminen käy tuota prosessia läpi koko elämän. Oppimiseen tarvitaan motivaatio, kosketus aikaisempiin kokemuksiin ja ehkäpä uteliaisuutta. Tämä minun uusi blogini on siis osa minun oppimisprosessia, jossa on mukana kaikki edellä mainitut 3 kohtaa. Missioni vielä lyhyesti:
1. Muutetaan opetusta siten, että se tukee oppimisprosessia.
2. Muutetaan kunnan prosesseja tehokkaammiksi -- saadaan lisää aikaa tarkoituksen mukaiseen työhön ->eli palvelemaan kuntalaisia ja kehittämään palveluja.
3. Aloitetaan oikeasti yhteistyö
- oman työyksikön sisällä
- kunnan sisällä
- seudullisesti.
Olen päättänyt lohkaista 1 tunnin viikottaisesta työajasta tämän blogin pitämiseen. Toivottavasti kiinnostutte ja liitytte osaksi minun verkostoa, joka henkilökohtaisesti siis tarkoittaa kehittymistä.

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Kunnallinen päätöksenteko - Onko tehokasta?

Kuntavaaleissa 2012 äänesti vähän yli puolet kansalaisista. Selitykseksi on tarjottu epäselvää keskustelua kuntien tilasta ja kuntien tulevaisuudesta.
Itselle toisaalta tuli mieleen kysymys, onko kunnallinen päätöksentekojärjestelmä sopiva nyky-yhteiskuntaan? Nythän äänestämme oman edustajan tekemään päätöksiä puolestamme. Keinoja vaikuttaa päätöksiin tai edes niiden valmisteluun on varsin vähän. Kunnassa itse työskentelevänä tunnistan myös epäkohdan keskusteluyhteydessä päättäjien ja valmistelevien virkamiesten välillä. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta päätökset menevät suunnilleen näin (tuttua varmaan monelle, mutta kirjoitetaan silti auki):
1. Virkamies valmistelee asiaa. Päättäjät eivät useinkaan ole tässä vaiheessa vielä tietoisia valmistelusta, varsinkaan, jos kyse on toiminnan kehittämisestä. Valmistelun tulos on monesti yhden virkamiehen näemys asiasta.
2. Johtava virkamies esittelee asian lautakunnan kokouksessa. Esittelijä ei välttämättä ole sama kuin valmistelija. Lautakunnan jäsen saattaa 1. kerran tutustua asiaan vasta kokouksessa. Lautakunta tekee päätöksen ja vie asian hallitukseen tai pyytää virkamieheltä lisäselvityksiä.
3. Hallituksen jäsenille asia todennäköisesti tulee 1. kertaa ilmi esityslistassa. Hallitus saattaa palauttaa takaisin lautakuntaan ja sitä kautta se voi mennä virkamiehelle asti.
4. Valtuustolle asia tulee 1. kertaa esille esityslistan myötä. Valtuusto tekee päätöksen. Keskustelua varsinaisen valmistelijan / asiantuntijan kanssa tässä vaiheessa ei enää käydä.

Kummalistahan tässä on kaksi asiaa.
1. Miksi ylempää päätöksentekovaltaa käyttävät henkilöt eivät ole jo valmisteluvaiheessa tietoisia valmistelusta. Jo tällä voitaisiin ehkäistä todennäköisesti monta "takaisin" palautusta. Tämän suhteen pitää kuitenkin pitää huolta, että päättäjät eivät huku informaatioon. Tämä voitaisiin tehdä helposti teknisesti avoimilla verkkoratkaisuilla.
2. Missä vaiheessa kuntalainen pääsee osallistumaan? Ehkä 4. vuoden välein osallsituminen ei riitä ja se alkaa pikkuhiljaa näkyä äänestysinnossa. Nyky-yhteiskunnassa on kuitenkin muitakin tehokkaampia tapoja vaikuttaa, kuten tämä blogi.

Yksi esimerkki, miten tämän voisi ratkaista.
Perustetaan kuntaan järjestelmä, jossa valmisteluvaiheessa olevat asiat ovat avoimesti niin kuntalaisten kuin päättäjien saatavilla ja kommentoitavissa. Jotta informaatiotulva vältetään, kukin päättäjä voisi seurata itseään lähellä olevia aiheita ja niiden keskusteluja ja osallistua myös itse keskusteluun. Näin myös äänestäjä voisi paremmin seurata "oman" valtuutettunsa työtä. Kuntalaisten joukossa on varmasti asiantuntemusta monista aloista, monesti varmasti parempaa kuin valmistelevilla virkamiehillä, jotka joutuvat varsinkin pienissä kunnissa hoitamaan laajaa sektoria. Näiden asiantuntijoiden tietotaidon saaminen mukaan kunnan päätöksentekoon olisi varmasti kaikkien edun mukaista.

Monelle on varmasti nyt noussut mieleen ajatus epäasiallisista ja kriittisistä kommenteista. Epäasialliset kommentit pitää tietysti poistaa, niitä kuitenkin tullee häviävän vähän. Menetelmän on käytössä esimerkiksi verkkolehdissä, enkä siellä ole törmännyt vastaavaan. Ja kriittiset kommentit voivat olla myös kehittäviä. Ja jos ne ovat epäasiallisia, tämähän tarjoaisi virkamiehille välineen korjata virheelliset käsitykset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti