Tervetuloa seuraamaan blogia. Sain menneellä viikolla torstaina 19.4. 2012 AHAA elämyksen Hämeenlinnan ITk päiviltä. Vaikka olen itse ns It ihmisiä (lue nörtti), en ollut vielä ymmärtänyt sosiaalisen median tarkoitusta. Kiitos Ylen Tuija Aallon, minulle valkeni, että sosiaalinen media voi olla myös jotain muuta kuin henkilökohtaisia statuspäivityksiä.Oivalluksen jälkeen some tarkoittaa minulle lyhesti seuraavaa työelämää ja opiskelua ajatellen

---Ihmisen osaaminen ei ole pelkäästään enää nykyään hänen oman osaamisen ja omien ajatuksien summa, vaan se on hänen verkostonsa osaamisen ja ajatusten summa.---

Esimerkiksi oppiminen on yksilöllinen prosessi, ihminen käy tuota prosessia läpi koko elämän. Oppimiseen tarvitaan motivaatio, kosketus aikaisempiin kokemuksiin ja ehkäpä uteliaisuutta. Tämä minun uusi blogini on siis osa minun oppimisprosessia, jossa on mukana kaikki edellä mainitut 3 kohtaa. Missioni vielä lyhyesti:
1. Muutetaan opetusta siten, että se tukee oppimisprosessia.
2. Muutetaan kunnan prosesseja tehokkaammiksi -- saadaan lisää aikaa tarkoituksen mukaiseen työhön ->eli palvelemaan kuntalaisia ja kehittämään palveluja.
3. Aloitetaan oikeasti yhteistyö
- oman työyksikön sisällä
- kunnan sisällä
- seudullisesti.
Olen päättänyt lohkaista 1 tunnin viikottaisesta työajasta tämän blogin pitämiseen. Toivottavasti kiinnostutte ja liitytte osaksi minun verkostoa, joka henkilökohtaisesti siis tarkoittaa kehittymistä.

maanantai 15. lokakuuta 2012

E-oppiminen - pohdintoja

Tämä vuosi on mennyt kehitellessä sähköistä oppimisympäristöä. Eli miten siis oppiminen voisi tapahtua TVT:tä käyttäen. Yritän nyt siis katsoa myös oppilaan kannalta. Kehitysajatukset kerään vaiheittain. Toivottavasti näistä on apua samaa suunnittelevalle. Uskokaa tai älkää kaikki tämä on vaatinut vuoden kypsymisen. Mistäköhän hidas kypsyminen johtuu? Tähän ehkä minut tuntevat osaisivat vastata :)
Alla mainitut vaiheet siis ovat jalostuneet edellisestä vaiheesta (näin ainakin toivon)
Näitä on siis mietitty perusopetuksen oppilaille.

Kehitysvaihe1:
- Videoidaan opetus
- oppilaat etenevät omaan tahtiin videoiden avulla
- hankitaan oppimisympäristö, johon videot + materiaali kerätään (kustantajien + avoin materiaali + opettajan materiaali)
- oppilailla luokkatilassa muutamia kannettavia laitteita
- opettajalla jää aikaa henkkilökohtaiseen ohjaamiseen
- vaiheen avoimet kysymykset - Vertaisoppiminen? Sosiaalinen syrjäytyminen? MIten kerätään tietoa oppimisen etenemisestä?

Kehitysvaihe2:
- rakennetaan oppimispolku käsitekartan avulla sähköiseen ympäristöön
- oppimispolku on koko kunnan, esim perusopetuksen matematiikan polku 1-9 luokille
- opettajat tekevät yhdessä polkua,kerätään koko pedagogiigan osaaminen yhteen paikkaa oppilaan saataville
- kannustetaan ryhmätyöskentelyä ja vertaisoppimista, oppilaat ohjaavat toisiaan esim samassa vaiheessa
- portfolion käsite tulee ottaa mukaan. Portfolio täyttyy automaattisesti siitä, mitä oppilas tekee.

Kehitysvaihe3:
- kehitetään alykästä järjestelmää, joka haistelee oppilaan etenemistä oppimispolussa ja ohjaa tätä tarvittuun suuntaan
- rakennetaan koko sähköinen järjestelmä pelinomaiseksi, oppilas on hahmo (vertaa tamagotchi)
- hahmoa "hoidetaan" matematiikalla, englannilla, historialla jne. jne.
- mitä enemmän ja laadukkaammin oppilas tekee, sitä paremmin hahmo voi. Eli siis tämä tieto portfoliona, mittarit ovat oppilaalle visuaalisia, mutta opettajille voi olla jotain muuta dataa
- käsitekartta ja oppimispolku on kaiken takana (opettajien työkalu suunnitteluun), mutta oppilaalle tämä visualisoidaan pelimuotoon.
- vertaisoppimista edistävät hahmot, esim. hahmot(siis oppilaat) voivat pyytää apua oppimispolussa samassa vaiheessa olevilta hahmoilta.
- opettaja voi kutsua hahmoja yhteen --> sosiaalinen tapahtuma

Itse yritämme napata kiinni vaiheesta 2.

Haaste
Vaiheeseen 3 tarvitaan muita. Kuka nappaisi kiinni
- Rovio - kokemus pelin tekemisestä, visuaalisuudesta ja koukuttamisesta
- kustantajat + muu sähköinen valmis materiaali, esim Mikrolinna - käsitekartan ja oppimispolun sisällön suunnittelu
- Fronter (meidän pilottialusta) - yhdistämään tämän kaiken
- Ruskon opetuslautakunta - resursseja suunnitteluun
- Yliopisto - älykkäs järjestlmä tarkkailemaan oppimista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti