Tervetuloa seuraamaan blogia. Sain menneellä viikolla torstaina 19.4. 2012 AHAA elämyksen Hämeenlinnan ITk päiviltä. Vaikka olen itse ns It ihmisiä (lue nörtti), en ollut vielä ymmärtänyt sosiaalisen median tarkoitusta. Kiitos Ylen Tuija Aallon, minulle valkeni, että sosiaalinen media voi olla myös jotain muuta kuin henkilökohtaisia statuspäivityksiä.Oivalluksen jälkeen some tarkoittaa minulle lyhesti seuraavaa työelämää ja opiskelua ajatellen

---Ihmisen osaaminen ei ole pelkäästään enää nykyään hänen oman osaamisen ja omien ajatuksien summa, vaan se on hänen verkostonsa osaamisen ja ajatusten summa.---

Esimerkiksi oppiminen on yksilöllinen prosessi, ihminen käy tuota prosessia läpi koko elämän. Oppimiseen tarvitaan motivaatio, kosketus aikaisempiin kokemuksiin ja ehkäpä uteliaisuutta. Tämä minun uusi blogini on siis osa minun oppimisprosessia, jossa on mukana kaikki edellä mainitut 3 kohtaa. Missioni vielä lyhyesti:
1. Muutetaan opetusta siten, että se tukee oppimisprosessia.
2. Muutetaan kunnan prosesseja tehokkaammiksi -- saadaan lisää aikaa tarkoituksen mukaiseen työhön ->eli palvelemaan kuntalaisia ja kehittämään palveluja.
3. Aloitetaan oikeasti yhteistyö
- oman työyksikön sisällä
- kunnan sisällä
- seudullisesti.
Olen päättänyt lohkaista 1 tunnin viikottaisesta työajasta tämän blogin pitämiseen. Toivottavasti kiinnostutte ja liitytte osaksi minun verkostoa, joka henkilökohtaisesti siis tarkoittaa kehittymistä.

maanantai 15. lokakuuta 2012

Kokemuksia erilaisesta menetelmästä

Itselläni on nyt takana 2-3 viikkoa erlaisen menetelmän käytöstä. Taustatietona minulla on tällä hetkellä tietotekniikan ryhmiä, joiden aiheena ovat olleet tekstinkäsittely Wordillä ja kuvankäsittely photoshopilla.

Lyhyt kuvaus menetelmästä
1. Olen valmiiksi tunteja varten videoinut opetuksen.
2. Oppilaille on lähetetty Wilman kauttaa viestiä, miten edetä. Pääpiirtettäin menetelmä on sellainen, että ensi katsotaan tietyt videot ja sen jälkeen siihen liittyvät tietyt harjoitukset. Videoihin voi aina palata. Videot ovat julkisisa, joten niitä voi katsoa, missä tahansa.
3. Tavoitteena on, että näin saisin luotua oppilaalle tietyn oppimispolun, jota pitkin hän voi edetä omaan tahtiin j aminulle jää aikaa enemmän oppilaan ohjaamiseen. Videot ovat opetusta siksi, että opetus ei ole aikaan sidottua ja sitä voi kelata.

Havaintoja näistä muutamasta viikosta.
- menetelmä on otettu hyvin vastaan
- suurin osa oppilaista katsoo tehdyt videot,muutamilla oppilailla on vaikea pysyä aiheessa
- osa on katsonut videoita jopa kotona
- minun on vaikea tietää, missä kohtaa oppilas etenee
- tunneilla tapahtuu vertaisoppimista, tästä olen eniten ylpeä!
- syvälle menevä oppimisprosessi ei kaikilla käynnisty, karkeasti jaan seuraaviin
1. 50 % oppivat videoista hyvin, varmasti oppisivat myös massaopetuksesta
2. 25 % oppii kopoiomaan, mutta veikkaan, että syväoppimista ei tapahdu
3. 25 % aika kuluu, mutta oppimista ei tapahdu kuin pienellä osa-alueella

Pohdintoja ja kysymyksiä
- Opettajan näkemys oppimispolusta ja tavoitteista ei välttämättä kohtaa oppilasta. Sama ongelma on ollut perinteisellä massaopettamisella
- Videon katselun aloitus ilman tavoitetta ei käynnistä kaikilla oppilailla oppimisprosessia. Vaikus on sama kuin massaopetuksessa, video kyllä katsotaan, mutta syväoppiista ei tapahdu
- edelliseen viitaten, miten seuraavia peruskysymyksiä pitäsi pohtia
1. Mikä on hyvä aloitusärsyke?
2. Miten tuo ärsyke annetaan, jos edetään omaa polkua omassa tahdissa?
3. Miten edistetään ryhmässä työskentelyä?
4. MIten päästään passiivisesta oppimisessta aktiiviseen? Samassa, kun tätä kirjoitan, minulle välähti, että tästähän tässä kaikessa on kyse :)
- Menetelmä vaatii järjestelmän, joka sekä oppilalle että opettajalle antaa palautetta oppimisen kehittymisestä ja onnistumisista. Tätä Ruskolla parhaillaan työstetään sähköisen oppimisympäristön muodossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti